Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.03.2007 11:28 - Тема № 18 МАРКТЕНГ МИКС Продукт,продуктови стратегии,продуктов микс(дизайн,качество,разфасовка,жизнен цикъл,марка,опаковка )
Автор: alek82 Категория: Технологии   
Прочетен: 11747 Коментари: 0 Гласове:
0



Управленито на маркетинга в същността си е управление на търсенето .Ефективността на маркетинга зависи от това дали своевременно и правилно ще бъдат определени равнището ,времето и характера на търсенето.Управлението на маркетинга е процес на ръководство ,при който се осигурява системен анализ,планиране ,реализация и контрол на дейността на дадена стопанска единица.

Посредством маркетинговата дейност фирмата преустройва ,преориентира и подчинява своя бизнес на пазара,респ.на изискванията на потребителите.

І-вият етап от маркетинговият процес се очертаваи характеризира маркетинговата среда на организацията от гледна точка на водещите фактори.Проучват се желанията и потребностите на потенциалните платежоспособни клиенти.Прогнозира се бъдещото търсене,като за целтта се набира и обработва маркетингова информация,на чиято основа се провеждат маркетинговите изследвания.

ІІ. етап обобщава резултатите от маркетинговият анализ и се избира стратегия за пазарно поведение на фирмата.,или обхваща избора ,разработването и реализацията на маркетинговата стратегия на организацията.

 

  Изборът на конкретните маркетингови средства се провежда на ІІІ етап от маркетинговият процес.Отчитат се спецификите на конкретния пазар,позициите на фирмата на него ,особеностите на клиентите и др.В практиката се използват различни синоними на понятието „маркетингови средства”,които обхващат едни и същи инструменти за въздействие върху пазара .Те се прилагат поотделно ,комбинирано ,комплексно ,но при всички случаи съдействат за постиганетона маркетинговите цели ,обслужват реализацията на съответната маркетингова стратегия.  

 

  Продуктът като елемент на маркетинговият микс включва резултатитеот икономическата дейност на човека,т е включва националния продукт.В резултат на функционирането на икономическата система се създават икономически блага,които задоволяват човешки потребностии които ,взети в сваята съвкупност,образуват националният продукт,като тези блага са предназначени за пазара и продаващи се по цени ,които напълно покриват направините разходи на факторите на производството ,т.е. в цената се начислява печалба,която напълно покрива разхода на фактора капитал.

 

  За да имат пазарен успех ,производителите предварително проучват потребностите и желанията на своите целеви потребители и създават такива продукти,които най-добре ги задоволяват.При това освен базовите свойства на продуктите ,определящи функционалността имот гледна точка  на основното им предназначение,те добавят и допълнителни ,но от голямо значение на купувачите характеристики и услуги.

  Отчитайки потребителските потребности и предпочитения трябва да бъдат заложени в продуктовата оферта следните 5 равнища на продукта:

         -ключова полза от продукта-основна полза  /представлява основната полза ,която клиентът ще получи ,напр. Покупката на автомобил ,е покупка на „транспортиране”;

         -основен продукт-първичен продукт/предствлява основнато версия на продукта ,която осигурява получаването само на ключовата полза от него ,напр. Автомобил като машина ;

        -очакван продукт/представлява основният продукт плюс добавените към него минимални свойства и условия ,които купувачите обикновено очакват и договарят,когато купуват продукта ,напр. Купувачите на автомобил очакват да е лесно управляваем ,да е боядисан ,да има седалки  и т н .;

       -допълнителен продукт/това е очакваният продукт,към който са добавени допълнителни услуги и ползи ,които ще различават офертата на фирмата от тези на конкурентите ,напр. Автомобилът да е придружен с допълнителни „екстри” –копютърно контролиране и т н .;

       -потенциалният продукт/това е видът на продукта в бъдеще ,т. е. Показва очакваното бедещо развитие на този продукт с всичките негови бъдещи допълнения и трансформации.

 

 

Маркетолозите обособяват няколко етапи в процеса на създаване и развитие на продукта :

-продукт по замисъл-виждането за продукта ,характеристиките на продукта и потребността ,която той реално ще задоволи ;

-продукт в реално изпълнение –продуктът с неговите 5 основни характеристики –характерни особености,равнище на качеството ,дизайн ,марка ,опаковка ;

-продукт с допълнение –допълнителните услуги към продукта и изгодите за клиента /доставка по домовете,монтаж ,гаранционен срок ,сервиз ,кредитиране и т н /;

-продукт с обществено признание- обществен престиж ,който продуктът осигурява на потребителя и самочувствие  в социалната му група и равнище.

 

Продуктите се класифицират на две основни групи :

 - според срока на годност –продукти с дълготрайна и кракотрайна употреба;

 - според предназначението –потребителски продукти и продусти с инвестиционно предназначение .

Продуктът се отъждествява с определени характеристики :икономически ,технически,екологични,потребностите ,които задоволява и т н . Продуктът представлява преобразуване на потребностите в характеристики  и изгоди за потребителите.

 

                                                                    *                                      *

                                                                                        *

Управлението на продуктите на фирмата е едно от най-важните  активности в маркетинга .То се осъществавя в две основни  насоки :

 

-управление на съществуващите продукти с оглед достигане на краткосрочни цели на фирмата;

-управление с оглед поддържане на висока конкурентноспособност и растеж на фирмата в дългосрочен план.

 

 Основен елемент на управлението на продуктите е разработването на продуктови стратегии .Те се разработват с цел да се подпомогне изпълнението на цялостния маркетигов план и са негова конкретизация в областта на предлаганите продукти , т е те са за този елемент на маркетинговия микс. При разработването им се се следват етапите на планирането и фокусирането върху продукта .Отначало се прави анализ на продуктите на фирмата ,който изяснява  тяхната пазарна позиция ,профил и конкурентни предимства ,приноса им в продажбите и печелбата и т н .Така се формулират конкретните продуктови цели ,като те представляват по-нататъшна конкретизация на маркетинговите цели .Те описват желани резултати ,касаещи продуктите на фирмата и са постижими с дейности в тази насока .Тези резултати са свързани с навлизането на нов пазар ,с позиционирането на пазарната оферта ,с разширяването на пазарният дял и изграждането на репутация и приноса  в печелбата и т н . Целите трябва да са количествено определени и за определен срок .За постигане на  поставените цели се разработват ,избират ,а след това и използват продуктови стратегии.Те описват начините на действие за постигане на съответните желани  резултати .

 

Стратегия на продуктова концентрация- произвежда се един вариант от даден продукт ,чрез който се стреми да зодоволи изцяло или по-голямата част от търсенето на даден пазар.Така се постига голяма голяма серийност ,производствените разходи намаляват,а продуктът е предназначен за масовия купувач.

 

Стратегия на продуктова диверсификация- предлагане на широка гама от продукти ,свързани помежду си по някакъв признак

 

Стратегия на продуктова  диференциация – разграничаване на продукта от други подобни  чрез съсздаване на отличителни белези на продукта ,които насочват вниманието на потребителите най вече към неговата марка ,като се произвеждат всички или почти всички възможни варианти от даден продукт.

 

                                                                    *            *            *

Продуктовият микс представлява съчетание от продукта с неговите компоненти .

 

 Дизайн на продукта .             Надеждност ,дълготрайност ,стил(привлекателност за купувача),степен на съответствие  с целевия стандарт са изключително важни черти на продукта и всички те определят дезайна на продукта.Главните характериститки на дизайна са формата ,цветът ,ергономичните качества ,начина на изложение и т н . В конкурентната борба дизайнът е най-подходящият начин за отличаване и позициониране на фирмения продукт,особено по отношение на дълготрайното обслужване и т н . Адекватният дизайн привлича вниманието ,подобрява  качеството и функционирането на продукта,намалява  разходите ,по-убедително въздейства върху целевия пазар.

 

 

 

Качество на продукта.   То трябва да е съобразено  с изискването на целевия пазар и с равницето на конкуренцията .Повишаването на качеството е безмислено ,ако не среща одобрение от страна на потребителите.По-високото качество води до спадаща възвращаемост  заради нарастнала цена ,неприемлива за потенциалниа целеви пазар.От особено значение е да се вземе решение относно позицията на фирмата по отношение на качеството на продуктите –непрекъснато ще подобрява качеството; ще поддържа постоянно качество или ще влошава качеството на продукта.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: alek82
Категория: Технологии
Прочетен: 133266
Постинги: 9
Коментари: 72
Гласове: 24
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031